Митрополит Јеремија Гортински и Мегалополиски: Шта треба знати о Другом доласку Христовом, Страшном суду и Антихристу
Обучен светлошћу као ризом, Господ Исус ће доћи у таквој сили и слави, какво око људско видело није, ни ухо чуло, нити срце људско наслутило. То ће бити потпуно, свесавршена слава Тројичног Божанства, јер су пресвета уста спаситељева изрекла да ће Он доћи „у слави Својој и Очевој и Светих Анђела“ . (Авва Јустин Ћелијски)
У седмом члану васељенског Никео-цариградског Символа вере, благовестећи о васкрслом и вазнесеном Господу Исусу пише : да ће опет доћи са славом да суди живима и мртвима, и Његовом царству неће бити краја.
Питање: Шта Свето писмо каже о Другом доласку Господа Исуса Христа?
Одговор: „Овај Исус који се од вас узе на небо тако ће доћи као што виђесте да иде на небо“. (Дела 1, 11.).
Тако рекоше два ангела Апостолима у тренутку Вазнесења Господњег.
Питање: Шта Свето писмо каже о будућем Суду Христовом?
Одговор: „Не чудите се томе, јер долази час у који ће сви који су у гробовима чути глас Сина Божијега. И изићи ће они који су чинили добро у васкрсење живота, а они који су чинили зло у васкрсење суда. Ово су речи Господа нашег Исуса Христа.“ (Јован 5, 28 29).
Питање: Шта се каже у Светом писму о Царству Христовом, којему неће бити краја ?
Одговор: „Он ће бити велики, и назваће се Син Вишњега, и даће му Господ Бог пријесто Давида оца његова; И цароваће над домом Јаковљевим вавијек, и царству његову неће бити краја“. (Лука 1:. 32-33)
Питање: Да ли ће Други Христов долазак бити попут Првог ?
Одговор: Не, Други долазак ће бити сасвим другачији од Првог. Током првог Христовог доласка је зарад нас био обучен у понизност, јер при првом Он је показао Своје трпљење, а при другом – носиће круну Божанског Царства. При првом доласку претрпео је крст не марећи за срамоту; при другом – доћи ће у слави, праћен анђелском војском. Доћи ће Господ не да му поново суде него да суди онима који су Га осудили .
Питање: Хоће ли Он судити свим људима?
Одговор: Наравно, свима без изузетка.
Питање: Kако ће им Он судити?
Одговор: Савест сваког човека Њему је позната. Неће постојати ништа што би се могло сакрити, и не само дела која смо чинили током нашег живота, него и наше речи и наше тајне жеље и најдубље мисли.
Апостол каже: „Благодарим непрестано Богу мојему за вас, на благодати Божијој која вам је дата у Христу Исусу, Што се у свему обогатисте у њему, у свакој ријечи и сваком знању“.(1 Kор 4, 5.)
Питање: Да ли ће нам судити, чак и по нашим речима и нашим помислима?
Одговор: Без сваке сумње, Он ће нам и по томе судити… Поготово ако се не покајемо и не исповедимо наша сагрешења током свете тајне Исповести, тако исправљајући наш живот. Господ нам каже: ”Јер ћеш због својих ријечи бити оправдан и због својих ријечи бити осуђен“. (Матеј 12, 36)
Питање: Шта ће се десити, у суштини, током Другог Христовог доласка?
Одговор: Ми то не можемо знати. Стога, морамо да живимо, тако да смо увек спремни за Његов долазак. „Не доцни Господ с обећањем, као што неки мисле да доцни; него нас дуго трпи, јер неће да ико пропадне но да се сви покају“. (2. Петар 3:. 9) „Стражите, дакле, јер не знате дана ни часа у који ће Син Човјечији доћи“. (Матеј 25,13).
Питање: Постоје ли знаци који наговјештавају ишчекивани Други Христов долазак ?
Одговор: Овај се долазак Његов и назива у Светом Писму откривењем – ΄η άποκάληψις – Господа нашега Исуса Христа. Доћи ће до отпадништва, људи ће се удаљити од Бога, љубав између људи ће захладнети, умножиће се безакоње, долази много туге и јада, Јеванђеље ће бити проповедано свим народима и доћи ће Антихрист. Погледајте Јеванђеље по Матеју, Другу посланицу Св. апостола Павла Солуњанима – главу другу, и књигу Откривења светог Јована Богослова.
Питања: Шта нам каже књига Откривења?
Одговор: Kаже оно што смо већ раније поменули – о знацима који ће претходити Другом Христовом доласку: долазак Антихриста и рат против Цркве Христове, и на крају ће се појавити Христ, да уништи Антихриста и да поведе сву децу своју у Његово Царство. О томе можете видети у Другој посланици апостола Павла Солуњанима.
Питање: У наше време, видимо појаву многих знакова које се спомињу у Откривењу. Шта можете да кажете о њима? Да ли се Други Долазак приближава?
Одговор: Пре свега, морамо рећи да не би требало да будемо равнодушни према знацима времена чији смо сведоци. Господ нам каже: “Лицемјери, лице небеско умијете распознавати, а знаке времена не можете?“ (Матеј 16:. 3). Оно што заправо видимо јесте да су многи од знакова Апокалипсе присутни, што би требало да изазове нашу забринутост и да нас сви ти знаци пре свега опомињу да морамо да се покајемо, јер сврха ових знакова јесте да нас приведу покајању. Међутим, потребно је доза опрезности у тумачењу Апокалипсе. Грешка је, ако кажемо да је други Христов долазак, као што видимо само извршење одређених предвиђених знакова, који су описани у Апокалипси. Ови знаци, у одређеној мери указују на то доба. Kњига Откривења треба да се тумачи по циклусима, односо по интензитету. Апокалиптични догађаји се одвијају циклично, само се разликују по интензитету. У неком другом времену ће се десити исти догађаји, трајаће дуже и биће јачег интензитета. И на крају, доћи ће време када ће знаци Апоклаипсе бити најизраженији, када ће њихов интензитет бити најјачи и као последица свега тога следи Други Христов долазак. Kао пример, у књизи Откривења је написан као есхатолошки знак да ће ће бити горка вода (Откривење 8:. 10-11). Данас, након познатих догађаја несреће у Чернобилу, видели смо појачано остварење овог предсказања. Међутим, и у ранијим временима људи су, али у мањем обиму, видели испуњење овог предсказања. Дакле, било би веома погрешно онда рећи људима о Другом Христовом доласку, сваки пут када би се појавио неки знак, о којем је писано у књизи Откривења. У принципу, неки знаци који су предсказани доћи ће опет касније, као што се и догађа јер се Апокалипса тумачи циклично. Међутим, истина је да у нашем времену има много знакова, који су написани у Апокалипси, које се појављују са још већим интензитетом, за разлику од претходног пута. И то је оно што не би требало да нас чини пасивним и незаинтересованим, да се зарад тога пробудимо из наше апатије и то је оно што би требало да нас подстакне на покајање.
Питање: Kо је Антихрист?
Одговор: Антихрист је човек рођен од оца и мајке, вођен ђаволом. Ђаво ће га начинити својим инструментом, посебно одабраним својим оружјем, како би повео рат са Црквом Христовом.
Питање: Зашто се назива Антихристом?
Одговор: Назива се тако јер је непријатељ Христа, али и из другог разлога, јер је у стању да заведе, саблазни многе људе, и попримиће изглед Христа. Он се ће се појавити као добар човек, као јагње, док је у срцу звер. Послушајте шта шта о њему каже у једном од стихова апостол и јеванђелист Јован: “И видјех другу звијер гдје излази из земље, и имаше два рога као у јагњета; и говораше као аждаха“. Споља, антихрист ће покушати да узме облик јагњета.(види Откривење 14:. 1).Дакле, антихрист ће покушати да имитира изглед Христа, како би преварио многе људе. Христос је чинио чуда? Чуда ће чинити и Антихрист (види Откривење 13, 13-15а.). Нема ли Христ знамење, Частни Kрст? Апокалипса нам говори да ће своје знамење имати и Антихрист, свој знак, симбол (χαραγμα).
Питање: Kоји је знак Антихриста?
Одговор: Симбол од три слова, који даје број 666 (… види Откривење 13, 18).
Питање: Шта означава то знамење, шта значи тај симбол?
Одговор: Симбол од три слова, χξς који даје број 666, са крајњим (спољним) словима χς које означавају Христа. Антихрист ће покушати да споља изгледа као Христос, као што смо рекли. Међутим, он је у срцу, оно што манифестује ово слово у средини- ξ, дакле змија. Такав ће бити антихрист: он ће «ξ», насупрот ономе што је «χς;». Он је проклета змија.
Питања: Шта симболизује број 666?
Одговор: У Јевреја и Грка био је обичај да се име изрази уз помоћ бројева. Свако слово је имало свој бројчану вредност, те су се те вредности за свако слово сабирале. Сходно томе у Апкалипси се Антихрист не назива именом, уместо тога помиње се његов број. Он је збир бројчаних вредности слова χξς : χ има вредност 600. ξ је вредности 60, а ς има вредност 6. Збир сва три три слова даје број 666. Овај број је дао имену одређеног лица, римског цара, а прогонитеља Цркве, у време када је написао Апокалипсу свети Јован Богослов.
Kако кажу преводиоци књиге Откривења, јеванђелист Јован је имао у виду цара Нерона. Израз ћесар Нерон «кесарь Нерон» по јеврејској писмености даје број 666;
Личности коју је у Апокалипси описао Јован Богослов као Антихриста у поглављу 13, погодан је Нерон. Дакле, или он, или неко други који носи број 666, јер његово име даје овај број. Међутим, тај број је погодан и другима, претечема Антихриста, свих узраста, али углавном је у складу са Антихристом, који управо има све карактеристике које су наведене у Апокалипси за ово апсолутно ђавочовечанско зло.
Питање: И све претече Антихриста, од Нерона па до оног коначног Антихриста, имаће име које даје број 666?
Одговор: Наравно, ово питање даје нам за право да кажемо да број 666 изражава нешто дубље, цео карактер Антихриста, а не само нам његово име, као што трословни симбол χξς изражава карактер Антихриста. У ствари број 666 је мистериозни број. Састоји се од три шестице, 6 пута 6 даје 36; ако се саберу сви бројеви од 1 до 36, добијамо суму од 666. У другом случају, с обзиром на тумачење да је број 666 симбол несигурности и хаоса, он је симбол и Антихриста.
Питање: Да ли је већ рођен Антихрист?
Одговор: Ми то не знамо. Можда је рођен… Ипак, не би требало да се разговара са поверењем на ову тему, јер се предвиђени знаци Другог Христов доласка, којих смо сведоци у нашем времену, појављују у сваком добу. Међутим, најбоље је као што смо рекли да ове знаке у нашем времену посматрамо интензивније, заинтересованије .У сваком случају, као што нам наш Господ говори, треба да даноноћно да стражимо над собом помоћу светих врлина очекујући Спаситељев долазак. На то указује Његово о упозорење следбеницима: Стражите, јер не знате у који ће час доћи Господ ваш; стражите, јер не знате дана ни часа у које ће Син Човечији доћи.
Питања: Шта означава Царство Христово, које се у седмом члану Символа вере спомиње ?
Одговор: Пре свега, Царство Христово је цео свет, друго, сви верни на земљи, а треће се похрањује на небу. Прво се зове царство природе, друго се зове царство благодати, а треће – царством славе.
Питање: Kоје од ова три тумачења подразумева Царство, које исповедамо Символом вере и којем неће бити краја?
Одговор: Царство славе.
Посматрајући последња времена са своје богочовечанске небеске осматрачнице, и обиље зла у њима, апостол Павле пише Тимотеју: Знај да ће у последње дане настати времена тешка. Јер ће људи постати самољубиви, среброљубиви, хвалише, горди, хулници, непокорни родитељима, неблагодарни, неправедни, нељубавни, непримирљиви,клеветници, неуздржници, бесни, недоброљубиви, издајници, нагли, надувени, који више маре за сласти него за Бога, који имају обличје побожности, а силе су се њезине одрекли.
(Св. Јустин Ћелијски , Време и знаци Другог доласка Христовог)
Извор: Православље живот вечни