„Маша и медвед”: Историја успеха
Приредила Надежда Устинова
Цртана серија о пријатељству и доживљајима мале Рускињице и великог медведа брзо је постала популарна у целом свету. „Маша и медвед” се приказује у 22 земље света, а епизода „Маша+каша” одгледана је преко милијарду пута на Јутјубу и тако доспела на листу 17 досада најгледанијих видео-материјала на овом сајту.
Творци цртане серије имају врло једноставно објашњење њене популарности. Наиме, готово свака породица, независно од националности, има такву безбрижну, несташну и веселу „Машу”.
Ко је Маша?
„Идеја се појавила тако што смо желели да прикажемо односе између одраслих и деце, али не у дидактичкој, него у комичној форми, како би свим гледаоцима било блиско оно што осећају јунаци серије”, прича редитељ овог пројекта Денис Червјацов.
По његовим речима, нацртана Маша је имала свој прави прототип. Када је уметнички руководилац пројекта Олег Кузовкин током 1990-их био на мору, видео је на плажи малу девојчицу која је била толико непосредна и дружељубива да је могла без икаквог двоумљења прићи непознатом човеку и одиграти с њим партију шаха или му узети пераја и ући са њима у воду. Истина, након неколико дана сви су почели да се крију од ње, јер је била претерано активна и наметљива. Тај случај се Кузовкину урезао у сећање и после неколико година он је дошао на идеју да направи цртани филм у наставцима.
Теме за серију аутори узимају и из личног живота, каже Червјацов: „Чак и људи који се баве анимацијом копирају понашање своје деце или деце својих познаника. Исто важи и за сценаристе”.
Међународни успех
„Чини ми се да су сва деца до пете године врло слична у свакој земљи”, каже Денис. Поред тога, у „Маши и медведу” нема дугих дијалога. По речима аутора, радња је наглашена више него дијалог, тако да је овај цртани филм по формату ближи немом филму, где је све јасно и без речи.
Руски студио за анимацију „Анимаккорд”, који је основан специјално за потребе овог пројекта, освојио је симпатије гледалаца, али је стекао углед и на професионалном нивоу. Анимирана серија „Маша и медвед” добила је 2015. године награду Kidscreen. То је својеврсни канадски „Оскар” за најбољи анимирани филм. Уједно је „Анимаккорд” сврстан међу најбоље студије за филмску продукцију током ове године, напоредо са таквим компанијама за анимацију као што су Cartoon Network Studios и Dreamworks Animation Television.
Програмски директор „Великог фестивала анимираних филмова” Марија Терешченко објашњава успех пројекта и тиме што су његови творци успели да изразе најновије тенденције у васпитавању деце. Раније је класична забавна анимација била везана за насиље приказано кроз хумор. Међутим, у 21. веку се већ сматра да је то штетно за психолошки развој деце. „Маша и медвед” су успели да пронађу ону границу где у забавној анимацији још увек нема насиља. Поред тога, деци се сада даје више слободе. Она се мање ограничавају у поређењу са децом из прошлог века. Због тога се мала живахна Маша појавила управо тада, када савремена деца могу у њој препознати себе, сматра Марија Терешченко.
Шта даље?
У овом тренутку се свет „Маше и медведа” поред главне серије проширује на два спин-офа. Конкретно, 2012. године су покренуте „Машине бајке”, а 2014. су се појавиле „Машине страшне приче”. У „Бајкама” Маша упознаје гледаоце са светом руских народних бајки, а у „Страшним причама” приповеда о „страшним” случајевима за које се испоставља да су заправо смешни и поучни. Творци серије немају намеру да приводе пројекат крају. Напротив, надају се да ће га још и проширити. „Анимаккорд” заједно са партнерима ствара мрежу интерактивних дидактичких музеја „Маша и медвед” и објављује водиче кроз компјутерске игре.
Сада у студију ради око 100 људи који истовремено праве неколико епизода анимиране серије. Свака епизода се ствара око три месеца.
Како је израчунао Social Blade, од рекламе на Јутјубу „Маша и медвед” доноси своме „Анимаккорду” око 1,5 милиона долара месечно. Већи део зараде обезбеђује продаја лиценци за коришћење бренда „Маша и медвед” у производњи намирница, канцеларијског материјала, играчака и др. „Анимаккорд” је већ склопио одговарајуће уговоре са великим компанијама као што су Danon, Burger King и немачки произвођач играчака Simba Dickie. Студио рачуна да ове године приход од продаје лиценци може достићи 300 милиона долара, што значи да ће сама компанија зарадити 15 милиона долара.
Продуцент „Анимаккорда” објашњава успех студија тиме што се „Маша” прави са љубављу, и што на том пројекту ради одлична екипа професионалаца. „Ми се придржавамо принципа да наредна епизода треба да буде боља од претходне”, каже Ловејко.