НАЈМАСОВНИЈИ ЈЕДНОДНЕВНИ ПОКОЉ У ДРУГОМ СВЕТСКОМ РАТУ
Павелићеве усташе су 7. фебруара 1942. године поклале сво српско становни-
штво у три села на периферији Бање Луке – Дракулићу, Шарговцу и Мотикама –
и све Србе рударе у руднику Раковац недалеко од града. Само у том једном дану
усмрћено је око 2.500 Срба. Тачан број још није утврђен. Тај покољ има следеће
карактеристике:
– то је најмасовнији покољ Срба на кућним огњиштима у једном дану који је
извршила Павелићева Независна Држава Хрватска током целог свог постојања.
У логорима, нарочито у Јасеновцу, јесте било још масовнијих ликвидација и у
једном дану, али усташе нигде другде нису у једном дану поклале толико Срба
на терену, у њиховим кућама. Покољ је почео у раним јутарњим часовима и био
завршен у току дана, до 14 часова;
– то је највећи број Срба које су Хрвати усмртили у једном дану и на једном
месту ван логора у целој историји односа и сукоба Срба и Хрвата. Срби иначе
нису никада вршили геноцид над Хрватима;
– то је највећи број усмрћених цивила у једном дану у својим домовима на тако
малом сеоском простору не само у Другом светском рату већ и у целој историји
човечанства;
– то је најрафинираније испланиран, припремљен и спроведен покољ тако ве-
ликог броја Срба на терену од стране Независне Државе Хрватске;
– геноцид (покољ) извршен је над потпуно и апсолутно мирним српским ста-
новништвом, које је било сасвим лојално држави у којој је живело и потпуно по-
слушно свим њеним представницима и органима. То није, дакле, била одмазда за
неке прекршаје, већ огољено етничко чишћење;
– покољ у три наведена села на периферији Бање Луке извршен је само и једино
зато што су тамошњи становници били православне вере, односно Срби;
– у покољу Срба учествовале су и њихове комшије Хрвати;
– нико од комшија Хрвата, нити ма ко од њих ван села, није сигнализирао
Србима да ће бити поклани 7. фебруара 1942. године и тако им пружио шансу
да се бар неко бежањем или скривањем спасе, иако су многи знали за припрему
покоља;
– покољ Срба у Дракулићу, Шарговцу и Мотикама извршен је са знањем и одо-
брењем, а вероватно и по налогу, тадашњег шефа једне државе, поглавника Анте
Павелића. Тако нешто није се смело нити се могло урадити без његовог зна ња.
Није то, дакле, био злочин неке распуштене екстремне и неконтролисане пара-
војне јединице или банде, каквих има у свим ратовима, већ плански акт врховне
државне власти и њеног шефа.
Павелић је на неколико недеља пре клања послао из Згреба у Бању Луку до бро
опремљену и обучену елитну усташку јединицу да се припреми за покољ Срба и
да га изведе. Био је то одред изабраника из његовог личног обезбеђења, та козвани
„тјелесни здруг“, величине батаљона, који је предводио стари и проверени усташа
Јосип Мислов, Павелићев сарадник и пријатељ из усташког логора Липари у Ита-
лији. Тиме је и шеф државе Анте Палелић лично учествовао у припреми тог нај-
већег и најкрволочнијег једнодневног покоља Срба;
– покољ је припремио најмонструознији и најекстремнији високи достоја нстве-
ник државне власти, ранга бана, бањалучки стожерник др Виктор Гутић. Дакле,
непосредни организатор покоља је највећи усташки злочинац са прерогативима
високе државне власти;
– покољ је изведен уз сагласност, помоћ и непосредно учешће католичких
свештеника, а нарочито бањалучког жупника Николе Билогривића, који је у
Бањој Луци присилно покатоличио 1.500 Срба, и фратра фрањевца Томислава
Филиповића, потоњег управника логора у Јасеновцу и Градишки. Тако је и у том
покољу најочигледније приказана и доказана спрега Католичке цркве и усташа у
геноциду над Србима;
– покољ је непосредно водио и сам својом руком показно клао Србе нај мо-
нструознији изданак Католичке цркве фратар Томислав Филиповић звани Фра
Сатана. Он најбоље симболизује дубину патолошке мржње и величину злочина
који је католичко свештенство на овим просторима, инспирисано и подстицано
из Ватикана, могло да чини и чинило српском народу;
– покољ српског становништва око Бање Луке повезан је с Павелићевим плано-
вима о том граду као престоници Независне Државе Хрватске, у којој и око које
није смело бити Срба;
– преживели Срби у Дракулићу, Шарговцу и Мотикама и њихова родбина жи-
вели су после Другог светског рата у тим селима у миру и слози са својим комшијама
Хрватима, међу којима је било и учесника у покољу за које су Срби знали, као да
покоља није ни било. Нико од њих није тражио ни спроводио освету;
– иако је покољ Срба у Дракулићу, Шарговцу и Мотикама „најрепрезентатив-
нији“ чин и симбол усташке и клерофашистичке геноцидности над Србима, па и
укупне политике НДХ, са овде назначеним карактеристикама које тако скупно не
иду ни уз који други злочин НДХ, о покољу се мало зна, скоро ништа. О њему је
било забрањено причати и писати више од пола столећа, па су многе чињенице
занемарене и заборављене, документа нестала, а сведоци изумрли. То је грех и
према жртвама геноцида, и према злочинцима, и према историји и према етици;
– усташе су током целог Другог светског рата убијале Србе у Бањој Луци и
околици, али покољ у фебруару 1942. године у три села код Бање Луке изузетан
је и јединствен не само по броју жртава у једном дану већ и по саставу кољача,
невиђених и нечувених у свету, и по бестијалности коју су тада показали;
– покољ у Дракулићу, Шарговцу и Мотикама преживело је мало, врло мало
Срба. Тако је остало мало, изузетно мало, поузданих, изворних сведока Срба.
Хрвати о том покољу никад нису хтели да сведоче.
Преузмите књигу у пдф-у Fratri i ustase kolju