Лавра се држи, али су ђаволи дрски

aleksej zenzinov

Снимци снимљени у близини зидина Кијево-Печерске лавре говоре сами за себе. Забављају се, праве гримасе, плешу, девојка се клечећи моли, опкољавају девојку и крстом ограђују манастир. Чини се да, ако је неко желео да разоткрије саму метафизичку суштину догађаја који се дешавају у Кијеву, није могао то учинити јасније и убедљивије.

Питање је само једно: да ли су се демони уселили у саосећајне Кијевчане, или су Кијевљани дали слободу у њима скривеним демонима до времена?

Цела ова прича, демонстративна у својој бестидности, свакако на нешто подсећа и, освежавајући сећање, можемо рећи шта тачно. Некада веома позната, а сада полузаборављена бајка Василија Шукшина „До трећег петла“ је бајка о томе како је Иван Будала отишао по помоћ, да је био паметан. Како је код Шукшина – директним речима: „проклета музика, ђавољи плес“. Вратимо ток догађаја.

Иван одлази код Мудраца по помоћ и на путу угледа манастир, који опседају ђаволи да би ушли у манастир и тамо одобрили њихову повељу. За почетак префарбајте иконе, а уместо светаца нацртајте опсцена проклета лица.

Прича је кратка, дуготрпљива, горка, првобитно названа на сасвим другачији начин – „Ванка, види!“ Чије су ово речи? Руски херој Иља Муромец, Иванов комшија на полици у библиотеци. Того Илија-Илија, чије мошти почивају у пећинама Кијево-Печерске лавре, и прави украјински демони ће се према њима понашати исто као према бајковитим ђаволима са иконама.

Лавра се држи, али ђаволи трпе. Корак по корак, они се приближавају тренутку када ће моћи да добију оно што у клерикализму називају „предметима“, а за православне су то светиње наслеђене од предака.

Украјински министар културе Александар Ткаченко већ је говорио о Лаври као о владиној институцији: питање даљег коришћења доњег дела манастира, где се налази манастир, још није решено. Шта је одлучено? Исељење монаха Украјинске православне цркве.

Лавра се држи, али су ђаволи дрски. Расколник Епифаније из ПЦУ приказује привид црквене службе и каже да ће се у манастиру молити само на украјинском, а ко се не слаже – напоље!

И догоди се чудо. Икона Светог Теодосија Печерског почиње да точи миро. Из очију светитеља теку црвенкасте сузе, које личе на крв. Зеленски и његови саучесници морају или да признају да је послато упозорење на невоље које ће задесити Украјину ако се прогон монаха настави, или да, у духу борбених атеиста, разоткрију „свештеничке трикове“, али тада власти заузимају став чистог атеизама и морају престати да подржавајумарионете из ОЦУ. Највероватније, отац лажи – ђаво ће свом створењу саветовати трећи начин: да се претвара да се ништа мистично не дешава, и постепено истисне монахе из манастира.

Постоји веровање да током Страсне недеље зли духови, предвиђајући неизбежни пораз пакла, договарају прљаве трикове и покушавају да пробуде све подле ствари које су у људима. Бићемо потпуно спремни.

Иља Муромец из Шукшинове бајке обећава Ивану: „Размишљаћу о теби. Где ће те невоља стићи… Где ће наумити да те униште, а ја ћу викнути: Ванка, види! Колико пута су нам ове речи извикиване да чујемо? И ми смо се или правили да не чујемо, или смо стварно оглушили. Сада би било време да их отерамо, али далеко, сва ова копила које ће оскврнити наше светиње. Не подлећи триковима, не верујући у разговоре о наводно неизбежном примирју.

— Ванка, види!

Извор:
ВЗГЛЯД