Живот за цара. 24. децембар – Помен упокојења уралске новомученице монахиње Антоније

м.Антонија

Зверски мучена монахиња Антонија (Середкина) подвизавала се у Боровском манастиру Похвале Пресвете Богородице у Курганској области. Историја овог невероватног манастира датира још од изградње у деветнаестом веку мале цркве у знак сећања на пренос моштију Светог Николе.

Данас је овај манастир познат не само православним верницима Урала, ходочасници одасвуд долазе овде да траже молитвену помоћ светог мученика Аркадија Гарјајева, прослављеног међу новомученицима и исповедницима Русије а од 2002. године, и новомученице монахиње Антоније.

У манастиру Боровск у којој се налази блаженопочивша постоји Богородичина башта, о којој на сајту манастира читамо следеће: „Њено уређење је почело упоредо са настанком манастира. Мочваре су ручно пуњене, земља је очишћена од смећа и корова. Посебност баште је то што је цвеће и дрвеће за садњу у њему донето из свих крајева Урала, како би цела уралска земља овде дала свој тихи принос Краљици Небеској.

У самом центру Богородичиног врта налази се дрвена капела-црква. Изграђена у староруском стилу, фигуративно повезује прошлост и садашњост Свете Русије. Њен иконостас је необичан: саткан је од винове лозе. У врту се свакодневно обавља Богородичино правило, које монахиње манастира извршавају, пролазећи, као Дивејевским каналом, посебном стазом која окружује Богородичин врт.

Овде су повезане многе духовне нити: староруска капела у времену, уралско цвеће и дрвеће у свемиру, канавка и Богородица владају на духовном небу, повезују нас са Светом Русијом, па су у Богородичином врту те мајке. – монахиње манастира, чији је овоземаљски пут већ завршен. А прва од њих била је монахиња Антонија, мученица за веру Христову“.

Манастир је добио статус манастира 2000. године. У главној цркви постоје две капеле: у част Похвале Пресвете Богородице и у част Свете краљевске породице. Сестре су опремиле иконописачке и шивеће радионице, ту је хотел за ходочаснике, сточне и коњске стаје… Ходочасници који на Цареве дане долазе у Јекатеринбург настоје, по могућности, да посете манастир Боровск, где је Царска породица. дубоко поштована. А пут до тамо је једноставан: од Јекатеринбурга возом до станице Катајск, а затим око пет километара кроз шуму – пешке или пролазећи аутомобилом. У Боровској монашкој општини сестре молитвено прослављају рођендане и дане анђела царских мученика и друге царске датуме.

У параклису Царске породице налази се седам икона царских страдалника, као и икона монаха мученице Јелисавете Фјодоровне. Овде је поштована још једна ретка за цркве икона – „Ревносна жртва“, која приказује Крститеља Божијег Јована са главом суверена-мученика на тањиру.

Чувена царска мироточива икона два пута је донета у манастир, овде се стално читају канон и акатист цару Николају Александровичу. На ђаконским портама параклиса у част Царске породице мироточила је икона светог царевића Алексија.

У овом благословеном манастиру подвизавала се монахиња Антонија. Убијена је одмах након што је из манастира однета икона владара-мученика, која је посетила Урал у децембру 1999. године. Убили су је ноћу, у храму, при читању канона цару, 6. певање. На његовим страницама налазе се капи крви мученице Антоније.

Недуго пре тога, Матушка Антонија је написала: „Желим да вам испричам шта се догодило 12. децембра 1999. године увече, када су се сви припремали за Велики сусрет са иконом цара-мученика Николаја. На данашњи дан нисам разумела реалност свега што се дешавало, али сам се, као и сви, спремала за сусрет са иконом. Последњих минута пред тај сусрет бризнула сам у плач од покајничког осећања и отишла на пусто (напуштено) место.

И одједном се мој поглед зауставио на небу, у коме сам видела невероватно диван месец. Био је огроман, као здела обливена крвљу, што ме је изненадило. Црвени месец се кретао веома брзо (никад нисам видела такво кретање). И непосредно пре него што сам напустила шуму (то јест, месец отишао иза хоризонта), ова посуда се преврнула. Утисак је био да се нешто моћно преврнуло на земљу (нешто што се чекало дуго и стрпљиво), постепено се излило на нас до последње капи.

манастир

У том тренутку сам у потпуности схватила грех народа за убиство краљевске породице. Моје срце је било толико преплављено осећањима да сам у тих неколико минута почела дубоко да схватам постојање човечанства, осетила сам да је Сила са нама. Из упаљеног срца притрчала сам онима који су чекали Велики сусрет и рекла им: „Осетите да зло неће победити зло, већ само љубав“. И само је ово звучало у мојој глави. Након тога је дошло до сусрета, чинило ми се, и не само мени, да је дошао и сам живи отац, наш цар Николај, који се и данас брине о нашој земљи“.

Мати Антонија је љубав према Цару носила у срцу до последњег тренутка, ни тренутка не сумњајући у велику светост Царских мученика. Често се обраћала молитвама за помоћ цару-мученику, а он јој је помагао. Матушка Антонија је испричала како није имала времена да на време сашије одећу. Од свег срца сам се молила цару Николају – и све је било на време до јутра. Матушка Антоније је у последњој години свог живота свакодневно читала канон или акатист цару-мученику. Она је хтела да пострада за Цара, а Господ је услишио њене најскривеније тежње и примио чисту душу, Њему угодну.

Убица мајке крио се у подруму испод храма, у сатанском гневу задао је монахињи око тридесетак удараца металним чекићем. Убиство је починио 19-годишњи радник скита, који се налази шест километара од манастира. Када се цео манастир, у молитвеној радости, спремао да дочека икону цара, будући убица је категорички одбио да учествује у духовном слављу. Сутрадан је и сам дошао у полицијску станицу, признавши да га је у последње време немилосрдно мучила помисао: „Иди убиј! Иди убиј!“ После мученичке кончине мајке, када је исповедник манастира отац Александар Никулин са монахињама отишао у скит, цео пут до скита је био обливен крвљу: свуда су биле грудве крвавог снега, којим је покушао убица да обрише руке.

Једна од сестара манастира чува каменчић са траговима крви мати Антоније, који понекад слатко мирише. Поноћна молитва у манастиру Боровск одвија се од три до четири сата ујутру – у време убиства Матушке Антоније, у знак сећања на њено мучеништво.

У „Сећањима мајке Антоније“ (сајт Деловои Первоуралск) читамо: „Када сам ушла у радионицу за шивење, где је првобитно био положен мајчин ковчег, прво што ме је погодило било је да њено лице сија, било је неописиво лепо (ово је било приметила све, укључујући и њену мајку која је дошла). Три дана пре мученичке смрти, знак: месец се напуни крвљу и преврне. Многи су видели па и сама мајка. То су повезивали са проливањем крви царских мученика, или чак са почетком прогона на веру. Видели смо не само у Боровску, већ чак четири стотине километара даље, у селу Арти Јекатеринбуршке епархије, где живе наши ходочасници. Затим ужас након убиства, језиви ужас. Нико у ћелијама није могао да спава сам, спавали су сви заједно на поду, без скидања. Смирили су се тек код ковчега мајке.

цар Николај

Тек у време сахране напетост је почела да слаби, осећао се све више и више тријумф.

Тих дана осећали смо, као и апостоли, страх и пометњу, какви су од Гетсиманске ноћи до Васкрсења. Опело је било дивно – окупили су се сви Боровини ђаци – осам свештеника и много наших ходочасника. Опело, овај успон богоугодне душе, удахнуо је у нас животворне силе отвореног Неба. Блискост мајке свих ових дана и духовно сродство постепено је, чинило се, прерасло у суптилно уређење душе, блискост са Богом.

Када је један од наших на Кавказу дошао у пустињу у планину старцу и рекао: „Оче, отац Александар има велику тугу у манастиру…“, пустињак га прекину: „И имам велику радост! Каквог су се заступника удостојили имати на небу!“

После смрти, посетио сам њену ћелију, тачније, уски летњи орман убожнице, који је захтевао реновирање, где је пребачена да живи из већ мале ћелије прве зграде. Али шта да кажем, мој брат-управник, када је једном прегледао ову нашу прву зграду-бараку, превезену из суседног краја и адаптирану за манастир, рекао ми је: „Ја сам припремио ову просторију за метле и лопате, а ти си тамо ставио човека. .“ Испоставило се да је немогуће живети у убожници, а она је живела у летњем орману без прозора. Као да јој није место на земљи! И како никоме (бар мени) није пало на памет? Дакле, сви су навикли да се више ослањају на њу.

Опрема ове келије у убожници била је следећа: кревет на трему, више икона изнад њега и узак пролаз. Испод платна поред кревета био је мали камен. Молила се на то. У нашем манастиру, као и многим другим, поштовање великог светитеља Божијег, монаха Серафима. Каменчић је да га имитира. Када се молила? Наравно, само ноћу. Она је током дана непрекидно покривала цео манастир – и манастир и манастир“.

Матушка Антонија је била молитвеница и постница, која је са стрпљењем и уздањем у Бога подносила сва искушења. Једном је заиста желела да оде у Дивјево, душу су јој мучиле сумње: да ли је то њено место, да ли је њен пут спасења. А онда је једне ноћи, читајући Псалтир, у дубини срца чула глас Пресвете Богородице како је теши: „Тешко је тамо, можеш ли издржати? И припремила сам те за овај манастир…“

Отац Александар Никулин, исповедник манастира Боровск, пише: „Када ме питају да испричам о Матушки Антонији, често се изгубим. Јер живот подвига вере је неизрецив, а сиви живот, свакодневни у својим дужностима, засад крије од нас овај пламен љубави, који повремено избија, и невидљив је онима који се нису дотакли благодати – испуњена љубав. И, чак и као исповедник и свакодневно у контакту са мајком, и поред тога што сам увек примећивао присуство Божје искре у њој, истинског дара њене љубави и благодати, нисам могао да препознам, па самим тим ни њене духовне борбе, и увиде Духа Светога и друге манифестације светог осећања вере и љубави према Богу. Животна жетва таквих душа везана је за кратка житија древних светаца.

Она је тако често са нама у нашим службама и певању. Три сата ујутру је време њене молитве, њеног подвига, њене блискости са нама. Њена невољна љубав. Присутни нам на Престолу Божијем, мати наша Антонија, удостојена у чин анђелски на небесима…“