Вардарска Македонија: ПОЈАВИЛО СЕ 300.000 ПРАВОСЛАВНИХ АЛБАНАЦА?
„Православни Албанци у Македонији се враћају својим коренима. Желим да наша деца и деца наше деце знају да потичу од шиптарских дедова и баки, и да схвате да крв није вода,“ изјавио је шиптарски активиста из Горње Реке са именом Бранко Манојловски, током пријема код тзв. председника скупштине Косова Јакупа Краснићија, говорећи о великом шиптарском препородитељу из свог краја Јосифу Багерију.
Бранко Манојловски, први православни Албанац у Вардарској Македонији
Бранко Манојловски, кога шиптарски сепаратисти називају „мисионаром“, је први који је у Вардарској Македонији јавно изјавио да је православни Албанац. Нешто касније је са сличном изјавом изашао у јавност академик Матеја Матевски. Бранко је пореклом из Горње Реке у Дебру. Живи и ради 40 година у САД, али велики део времена проводи у свом родном крају. Тврди да у В. Македонији живи око 300.000 православних Албанаца.
Он је са своје терасе у родном селу, пре нешто више од годину дана објавио да је Албанац, а да није Македонац. Тврди да су многи «Македонци» познатих имена уствари Албанци.
Из интервуа за Зери: Г. Манојловски, добро дошли на Косово! Овде, ако кажемо „Бранко Манојловски – Шиптар, многи неће схватити о чему се ради. Како ово објаснити?
Бранко, који иначе говори несигурно и некњижневним албанским: -Да, ја сам Бранко Манојловски, али сам Албанац, боље рећи православни Албанац. Има једно место што се зове Горња Река (алб. Река Еперме), око Дебра је, и има једно 17 села која говоре албански више од 1000 година, мада су нас једно време асимиловали и претворили у Словене.
Бранко каже да му је презиме мењано више пута у току асимиловања, да се његова фамилија од 1700 -1800 називала „Танаши“, „у доба Срба“ „Танашевић“, а 1946. у „Манојловски“.
-Ујак Делка који је радио тамо, дао ми је (документ) и рекао: Од сада сте „Манојловски“.
Мада «Горња Река» и не звучи много албански, он каже да су сви топоними тамо на албанском и да до поласка у школу није знао ни две речи словенског језика. Услед миграције у Горњој Реци је остало веома мало православних. По подацима пописа из 2002. само 178 становника ове области су православне вероисповести, а сви остали су муслимани Албанци. Манојловски наводи да је и бивши председник републике Видоје Смилевски – Бато албанског порекла и његов блиски рођак. Каже да је свестан тога да су православни Албанци који су прихватили македонски идентитет и у браку са Македонкама, Српкињама, Бугаркама уплашени због његовог открића. Признаје да се, засад, још само неколико индивидуа изјаснило као православни Албанци.
Сусрет са тзв. председником скупштине “Републике Косово”
На Косово је, Манојловски, дошао да учествује на протестима бивших припадника УЧК у подршци командантима који су приведени. Каже да команданте познаје лично. Са командантом Ибрахимом Кељмендијем је пријатељ.
По речима Манојловског, веома је задовољан што се налази на «слободном Косову», и честитао је Шиптарима Косова «велике успехе», жели им још веће у будућности и убеђен је да «независна држава Косова» треба да ради пуно за саплеменике где год да су. Да ли сматра у успехе и прогон православних Срба са Косова, срушене православне цркве и гробља, о томе се није изјашњавао.
«Да радимо пуно и правилно за светлу будућност нашега народа,» пожелео је Манојловски, који признаје да Албанци из Дебра његове сапленике називају не «Албанцима», већ «каурима».
У сусрету са Манојловским, «председник скупштине» сепаратиста Краснићи, је подсетио на тешкоће које су имали препородитељи и ослободиоци шиптарског народа у разним фазама. «Данас имамо независно Косово, за чији напредак и изградњу треба да радимо беспоштедно, као што треба да бринемо и за напредак и еманципацију сваког дела нације, у земљи и албанској дијаспори,» подвукао је Краснићи.
Албанци на Косову и Метохији су, засад, збуњени овим новим открићем. Реакције су подељене. Једни Манојловског сматрају преварантом, док су други, код којих преовлађује девиза «Нити Црква, нит’ џамија, шиптарска вера је шиптарија», тј. стављају припадност племену изнад ислама, су одушевљени појавом Манојловског. Пријем код Краснићија и подршка коју је примио од службеника «косовске државе» показују да су сепаратисти веома заинтересовани «мисионаром» Манојловским. Последњих месеци, у јавности на Косову се често исмевају понеки иступи исламсих лидера, док се све више даје подршка римокатолицима и поборницима епископа Теодосија Шибалића. Један хоџа из Призрена је доживео линч јавности истичући уобичајене ставове ислама према породичном моралу. На «молитвеном доручку» који је недавно одржан у Приштини били су присутни и представници протестантских секти са Косова и Метохије, који су изгледа задовољни статусом који им дају сепаратисти.
Албанско православље на Косову и Метохији
Недавно је еп. Теодосије, паралелни епископ Рашко-призренске епархије, на конференцији организованој од сепаратиста у Пећи, изјавио да жели нови приступ питању идентитета на Косову. После ове, пре свега, изјаве лојалности сепаратистима «Косоварима», није се ишло даље у објашњавању у јавности такве нове идеје. Да ли Срби Косова могу да постану део једне нове нације «Косовара» још је неизвесно. Јасно је једино да се протосинђел Сава Јањић, руководилац манастира Дечани, као и његови сарадници јеромонах Андреј Сајц, који руководи богословијом у Призрену, ожењени протосинђел Нектарије Воргучић који води медијску кућу у Грачаници и други представници «школе Саве Јањића» користе «српством» или «косоварством» по потреби. За Русе, Србе и Грке су српски страдалници са Косова а за албанске сепаратисте и НАТО службенике су «Косовари» или космополите.
Сава Јањић, прогнао духовног оца, али промовише “братство и јединство” преко друштвених мрежа.
Нерешив проблем за косоваризацију српских манастира на Косову је то што на Косову и Метохији не постоји ниједан познати православни Албанац. Неколицина храбрих Албанаца који су примили Православље деведесетих је избегло заједно са Србима ван КиМ. јер их сепаратисти сматрају за издајнике и на КиМ. су им угрожени животи. Сава Јањић је последњих месеци веома активан на разним догађајима и друштвеним мрежама показујући да су манастири, између осталог, и власништво Албанаца који живе на КиМ. За Андреја Сајца, Немца, који води богословију у Призрену се везују речи да је «најприродније да Црква на Косову буде део Албанске Православне Цркве». Православна Црква Албаније је присутна на Косову и Метохији кроз кампове који се организују у Малешеву, као и на разним конференцијама у славу сепаратистичких тежњи својих саплеменика. Ипак, за потпуну косоваризацију Цркве на КиМ. је неопходно потребно и становништво које би се изјашњавало као «Косовари».
Атифете Јахјага награђује новоалбанце
Академику «Македонске академије наука и уметности» Матеји Матевском који је први који је после Бранка Манојловског изјавио да има албанско порекло, 11.06.2013. је уручена «Златна медаља» којим га је одликовала косовски сепаратистички лидер Атифете Јахјага. Церемонија уручивања овог одликовања обављена је у просторијама «МАНУ» у Скопљу. Одликовање је Матевском предао тзв. амбасадор «републике Косова» Иљбер Хиса, познатији српској јавности по првом јавном састанку сепаратиста и представника Београдске патријаршије. 2010., он је у вучитрнској цркви примио митрополита Амфилохија.
Матевски прима одликовање због албанства или због доприноса култури?
Поводом ове доделе признања «Македонцу-Албанцу» Матеји Матевском саопштење за јавност је издала партија ВМРО-Народна Партија. Јавно питају Матевског зашто је целе 80 године крио своју националну припадност. Ипак, честитају му одликовање од косовске «председнице» истичући да то представља посебно задовољство уметника који творе у «Македонији».
„Овакав чин признања академика Матеји Матевском, који се после 80 година мимикрије и скривања, лично одважио и то храбро поделио са целом македонском јавношћу, је за поздрављање и ми му честитамо. То је основно људско право сваког појединца да национални осећаје слободно декларише. Но, ово лично признање је шокирало македонску јавност, зато што, у суштини, представља напуштање античког македонизма промовисаног од актуелне власти у Републици Македонији. Овим се отвара принципијелно и суштинско питање у каквој заблуди смо живели и све до данас живимо“, стоји у реакцији партије.
По ВМРО-Народна, овај чин коначно потврђује да нешто није у реду са македонским друштвом и зато, као што кажу, озбиљно би требало да «преиспитамо таконазвани македонизам и да прихватимо и применимо принципе демократије којој стреми Македонија.»
Албанизација друштва у В. Македонији је почела Охридским споразумом из 2001. којим су Албанци добили значајне уступке, а НАТО институције су утврдиле свој положај тутора. Услед тог споразума друштво добија обрисе македоно-албанског сурогата. У Скопљу и другим градовима се праве споменици албанским националистима и античким личностима. Један од споменика који би требало да се појављује на улицама градова и села је и споменик Јосифу Багерију о коме на интернету можете прочитати контрадикторне податке: да је римокатолички свештеник, да је православни публициста… Углавном, већина написа се слаже да је национални борац за албанство. Ипак, фебруара 2012. се десило да је услед дотрајалости пао кров хале у којој је рађена његова биста који је требало да се постави у центру Скопља. Као резултат пада крова споменик је био упропаштен, што су православни дочекали са одушевљењем, говорећи да је то неки Божији знак. Све ово говори о конфузији која је створена поводом националног питања у В. Македонији.
Манојловски има «мисију»
На крају, вратимо се на господина Манојловског. Осим међусобне подршке и посете сепаратистима у Приштини он је ових дана посетио и Албанију са другим албанским политичарима и бизнисменима. Посетио је и православну цркву у Елбасану и одржао говор на гробу оца албанског књижевног језика, Костандина Кристифоридија.
Савет светог Козме Етолског
У Елбасану, са православним свештеником
«Који Хришћанин, човек или жена, обећава да у своме дому неће говорити арбанашки, нека устане да ми то каже и ја ћу све његове грехе узети на своју душу, откако се родио да сада, а позваћу и све хришћане да му просте и да добије опроштај који не би нашао ни да да хиљаде дуката.» –свети Козма Етолски.
Треба, наравно, суштински разликовати појмове «Албанци» и «албански нацисти». Албански нацисти се служе идеологијом илиризма. Уопште, сви антички национализми имају претензије на античку прошлост о којој нема пуно података па је згодна за «креативно» прављење теорија и аксиома по којој је неки народ «најстарији на Балкану», а други народи се називају дошљацима. Св. Козма Етолски, је можда прозрео да ће албанско-илирски нацизам бити тоталитарна идеологија којој ће и православни Албанци дати свој допринос, па је на свој начин давао овакве савете верујућима из предострожности?
Припремила екипа Фб странице «Православље живот вечни»