„Све до 1918. године Цетињску Митрополију сматрам АУТОКЕФАЛНОМ”
ГОЈКО ПЕРОВИЋУ, НА ОСНОВУ ЧЕГА ТВРДИШ ДА ЈЕ МИТРОПОЛИЈА[1] СПЦ У ЦРНОЈ ГОРИ БИЛА de facto АУТОКЕФАЛНА?!
„КО УМИЈЕ ЛАГАТИ – НЕ УМИЈЕ ВЕРОВАТИ!“, рече Његош!
Имајући у виду да је ректор богословије СПЦ на Цетињу, Гојко Перовић, превествено свештено лице и носилац чина протојереј-ставрофор СПЦ, његово мишљење МОРА да буде у складу са канонским правом, а не произвољно тумачење и лични утисак о историјском статусу Митрополије црногорско-приморске ван канонских (правних) норми!
Перовић врло перфидно жонглира терминима аутокефалности и самосталности, доводећи јавност у заблуду да то није исто, de facto ПРИЗНАЈЕ НЕПОСТОЈЕЋИ аутокефалнистатус Митрополије црногорско-приморске, што је НЕДОПУСТИВО ЗА ЈЕДНОГ ПРОТОЈЕРЕЈА СПЦ и захтева реакцију Синода и Сабора СПЦ!
Српски народ, који величанствено брани светиње СПЦ у Црној Гори од антихриста Мила Ђукановића и распопа Мираша Дедеића, мора да буде спреман да их брани и од свештенства СПЦ које недопустиво крши канонско право.
МОЈ НАРОДЕ, ЗАПАМТИ СЛЕДЕЋЕ:
- Термини аутокефалност и самосталност имају исто значење статуса Цркве. Неодвојиви су. Грчка реч Аутокефалија означава организацију, која САМА (аutos) има своју главу (kefale), која има спољну и унутрашњу самосталну власт, и тиме је независна, самостална од било које друге земаљске власти, има суверену власт (summa potestas).
- Под канонским појмом сматра се да је аутокефална црква „она која не добија своју власт од друге цркве, него од самог Осниваоца Цркве Исуса Христа преко хиротоније свог поглавице и осталих својих епископа од својих епископа“.
То значи, црквена власт је хиротонија, која потиче од једног субјекта црквене власти Исуса Христа, који је своју земаљску власт предао Апостолима, а ови својим пријемницима епископима, и то је једна канонска власт цркве. Дакле, хиротонија од својих епископа је језгро аутокефалије. Тамо где нема овога језгра нема својега епископата као ни аутокефалије суверене власти.
- Епархија Црне Горе после 1766. год. имала је само једног епископа, ретко када двојицу, а понекад ниједног, што се дешавало кад и онај једини епископ умире (као што је био случај после смрти митрополита Висариона Љубише 1884.год., када је архим. Митрофан Бан био администратор тадашњих двеју епархија), све док други добије хиротонију у другој цркви, и то од епископа те цркве.
За постајање аутокефалне цркве потребно је имати унутрашњу хијерархију, а онда вољом епископата – свих епископа једне цркве, који је канонски фактор, може да се тражи право аутокефалије од Матице, тј. мајке-цркве, која је једини канонски фактор – воља њеног епископата.
То значи да за добијање аутокефалије ЈЕДИНИ ПУТ је тражење од мајке-цркве, испод чије се суверене власти жели да се издвоји и једини фактор аутокефалије је ова мајка-црква по вољи свога епископата способна дати аутокефалију.
Из овога следи, Епархија Црне Горе НИЈЕ ИМАЛА УСЛОВЕ НИ de facto да тражи аутокефалију са једним епископом, а да је и имала услове могла је тражити само од мајке-цркве Пећке Патријаршије, али пошто је она била подчињена Цариградској патријаршији онда je то могла једино учинити од ове цркве, као што је то учињено у обновљеној Србији.
Историја не зна да је Епархија Црне Горе, која је имала скоро увек само по једног епископа, икада и од кога тражила аутокефалију, нити јој је то икад ико канонски дао!
И само онај који би нашао доказ о тражењу аутокефалије и зато писмену дозволу да ју је добио, тј. објавио томос-писмо издато од мајке-цркве надлежне за то, може да оспори горе наведене тврдње.
4. Ово је најбитније!
Канонско право, и право уопште, не познаје аутокефалију са егзархом на челу! Сама реч егзарх је грчка реч и у православној Цркви стоји у титули оног епископа коме поглавар његове аутокефалне цркве — самосталне цркве; цркве која не зависи ни од једне друге самосталне цркве, “дадне овлашћења да га замењује у одређеним пословима”. То право може да се сузи, ускрати и није наследно — преносиво на наследника епископа коме је дато. Према томе, Митрополија цетињско-приморска никада није могла да буде аутокефална, а самим тим ни самостална јер њен епископ, аутокефалије поглавар, не би могао бити ЕГЗАРХ — ЗАМЕНИК ПОГЛАВАРА друге неке аутокефалне самосталне цркве, у овом случају „Свештеног Трона пећког“, од које се његова црква Митрополија цетињска, наводно одвојила.
Историјски подаци говоре о томе да је од владика из куће Петровића Његоша само владика Василије канонски добио права егзарха и то овлашћење, као што је претходно објашњено, је неспојиво са аутокефалношћу јер се међусобно искључују! То овлашћење егзарха добио је од православног архиепископа Пећког и „всеја Сербији, Болгарије, Далмације, Босне, обоњпол Дунаја и цјелог Илирика патријарха Атанасија“ кога је 22. августа 1750.године хиротонисао у Београду, и том приликом доделио му титулу и права која су на основу ње.
Дакле, егзарх НЕ МОЖЕ ДА БУДЕ ПОГЛАВАР АУТОКЕФАЛНЕ ЦРКВЕ ЈЕР ЈЕ ОН ЗАМЕНИК ПОГЛАВАРА И СЛУЖИ МАЈЦИ ЦРКВИ – КОЈА ИМА СТАТУС АУТОКЕФАЛНОСТИ!
- Владика Петар I Петровић хиротонисан је 13. октобра 1784.год. у Сремским Карловцима „во епископа Чернија Гори, Скендерији и Приморја… тјемже убо всјеи, нарочно жев Богохранимој Черној Гори, Скендерији и Приморју духовнога и морскаго чина“, наводи се у дипломи која је му је тада издата. Карловачки митрополит, иако је био поглавар једног дела Пећке патријаршије, тј. једне епархије, није му могао дати никаква права замене, а камоли права „егзарха“ за епархију која му није била под јуриздикцијом-влашћу.
Петар I ни Петар II нису ништа предузели, а камо ли учинили на доношењу било каквог г закона о уређењу цркве, зато у тзв. „аутокефалији“ није било ни црквених сабора, синода и више епископа (бар двојица) што све ово мора имати свака аутокефална црква. Тада је у Епархији Црне Горе био само по један епископ, који је био и управитељ Црне Горе и владика Епархије Црне Горе. И Петар I и Петар II били су без редовног школовања и богословског образовања. Управо, били су самоуци. Сами свештеници знали су само читати и писати и служили су се само Требником, а ретко ко од њих је имао Псалтир и Часловац.
После владике Петра II Петровића Његоша у Црну Гору дошао је на власт кнез Данило, који је дотадашњу тзв. теократску власт, којом је владао владика, поделио на световну и црквену али није донео ама баш ниједан закон о црквеној власти.
Кнез Никола није поштовао учење цркве, и зато није поступао по том учењу ни 1903.год. ни 1904. год. када је донео уставе о тзв. синоду и конзисторијима, јер је он цркву сматрао као сваки други државни извршни орган његове самодржавности, и зато је њене органе декретом постављао у име извора власти која је потицала једино из његове воље. То сведочи и у његовом постављању првих чланова Конзисторија на Цетињу, издатом 1. јануара 1904. и објављеном истог дана у Гласу Црногорца, које гласи: „Ми Никола I, по милости Божјој, књаз и господар Црне Горе, на предлог нашег митрополита, а на основу члана 10. о устројству Конзисторије, постављамо: за председника Конзисторија његово преосвештенство митрополита Митрофана Бана; за редовне чланове: јереја Марка Мартиновића, јереја Илију Јовићевића и јереја Мираша Вукића; за почасне чланове: свештеника подгоричког Крста Поповића и свештеника сотонићког Сава Вукосавовића; за секретара ђакона Ива Калуђеровића. Наш митрополит нека изврши овај указ. Никола I с.р.; митрополит Митрофан Бан с.р“.
Кнез Никола на све ово био је подстакнут покретањем још 1885.год. питања о обновљању Пећке патријаршије, боље речено о враћању у њој редовног стања, и ко од њених тадашњих делова има право на њен Трон у Пећи, а то је питање било нарочито оживљено 1904.год. и то полемички, што се подударало са његовом жељом да дође на СРПСКИ престо у Призрену. О томе се сазнаје и из његовог ратног прогласа објављеног у Гласу Црногорца 23. септембра 1912, којим је позвао своје Црногорце, да похитају у борбу за ослобођење Метохије, где ће се срести са браћом Србијанцима.
Из свега наведеног, Митрополија Црногорско-приморска НИКАДА НИЈЕ БИЛА НИ de facto НИ de iure аутокефална тј. самостална!
Шта ћемо сад Гојко Перовићу, ректоре богословије на Цетињу?!
Гордана Бераров Валчић
———————————————————————————————————————
[1] На званичном сајту митрополије црногорско-приморске скинут натпис у наслову „Српска православна црква”. Стоји само митрополија црногорско-приморска. Чија је то митрополија, које цркве? – Нема! Амфилохије се потписује као митрополит црногорско-приморски без назнака којој цркви припада. А требао би да се потпише: Његово Високопреосвештенство Архиепископ цетињски Митрополит црногорско-приморски и Егзарх Пећког Трона Српске православне Цркве.
Извор:
АРХАНГЕЛ ГАВРИЛ