Саво Штрбац: Варварски однос према српским гробљима
БЕОГРАД – Јуче су медији објавили да је хрватско Министарство градитељства и просторнога уређења упутило у јавну расправу измјене и допуну Закона о гробљима којим намјеравају спријечити и уклонити натписе који пропагирају идеје на којима се темељила оружана агресија на Републику Хрватску од 1991. до 1995. године или се велича сама та агресија и/или великосрпство, а у складу с Закључцима и препорукама Вијећа за суочавање с посљедицама владавине недемократских режима. Заинтересирана и стручна јавност може се у јавну расправу укључити давањем својих мишљења, приједлога и примједби до 25. октобра, уз претходну регистрацију, путем портала еСавјетовања. Изгласавање закона се очекује у другом кварталу идуће године, а рок до када би се требао реализовати (порушити и уклонити неподобни натписи) је 31. децембар 2020. године.
Поменуто Вијеће је основала хрватска Влада 2. марта 2017, чији је непосредни повод за оснивање био неколико мјесеци раније постављена спомен-плоча погинулим припадницима ХОС (хрватских оружаних снага) у “домовинском рату” у Јасеновцу, на којој је био уклесан и усташки поздрав из времена НДХ “За дом спремни”, а главни задатак му је био да Влади, у року од годину дана, предложи свеобухватне препоруке усмјерене на суочавање хрватског друштва с посљедицама владавине недемократских режима од Другог свјетског рата до проглашења независности.
Два дана прије одређеног рока, 28. фебруара о.г., Вијеће је јавности објелоданило свој извјештај под именом “Документ дијалога” у којем се наводе и сљедећи закључци и препоруке:
“Вијеће не сматра неприхватљивом” (!?) изричиту забрану јавне употребе свих прима фацие спорних (једнозначењских) обиљежја мржње, која се идентификују с идејама тоталитаризма, па су сама по себи њихови носећи симболи, као што су: фашистички римски поздрав, тзв. хитлеров поздрав уз ријечи “Зиг хајл” (Сиег хеил), нацистички знак кукастог крста, нацистички знак “СС”, четничка кокарда, усташко “У”, усташки поздрави “За дом и поглавника” и “За дом спремни”, док симболе антифашистичке борбе у Другом свјетском рату не сматра спорнима “на први поглед”, али их “историјска компромитација” током југословенске комунистичке владавине, а затим и “оружане агресије на РХ” сврставају и у спорна обиљежја.
У истом извјештају Вијеће је предложило да “не сматра неприхватљивом изричиту забрану јавне употребе обиљежја некадашњих самопроглашених окупацијских власти и парадржавних творевина тзв. Републике Српске Крајине и њој претходећих ‘српских аутономних области’ и ‘српских области’ на територију Републике Хрватске (1990–1995)”, те да ”не сматра неприхватљивом” допуну Закона о гробљима по питању које се односи на правно уређење спорних натписа-порука на гробним споменицима којима се “пропагирају идеје на којима се темељила оружана агресија на Републику Хрватску од 1991. до 1995. године или се велича сама та агресија и/или великосрпство”.
Непосредно по објавјивању тог Извјештаја, коментарисао сам да бих можда и могао наћи оправдање за забрану крајинских инсигнија из тог ратног периода, али да не могу никако прихватити квалификацију да су Срби били окупатори простора на којем су вјековима живјели, јер се то противи основној дефиницији појма “окупација”.
Искрено речено очекивао сам да, ако неко у хрватској буде било шта радио по приједлозима Вијећа, да ће то бити у вези са “тежим” инсигнијама: фашистичким, нацистичким, усташким, комунистичким па и крајнским, а не да ће се кренути од гробова. Изгледа да је ипак најлакше ударити на обиљежја мртвих Срба, јер нема ко да их брани.
Питао сам значи ли то да ће посебна комисија обилазити сва српска гробља и рушити надгробне споменике српским борцима са српским инсигнијама из времена деведесетих или ће неконтролисано, као што се и до сада дешавало, рушити све споменике исписане ћирилицом? А сад питам има ли разлике између легалног и стихијског рушења споменика? Има и то велике са позиција рушитеља – по усвајању закона за њих не постоји никаква запрека за рушење. Напротив, могли би бити санкционисани они који сами не поруше оно што је законом забрањено. А за мртве и живе Србе нема разлике – у оба случаја споменик нестаје а самим тим и материјални докази о вјековном бивствовању Срба на крајишким просторима.
А шта је са усташким инсигнијама, због којих је и основано поменуто Вијеће?
Вијеће је у истом извјештају препоручило и изнимку од изнесеног правила које се односи на “стриктно ограничену употребу поздрава ‘За дом спремни’ због околности везаних за Домовински рат”. Шта то значи у пракси показује случај јасеновачке хосовске плоче, због које је и основано Вијеће, која је само премјештена у десетак километара удаљену Новску, гдје се и данас “кочопери” на порушеном партизанском гробљу.
Предложене измјене и допуну хрватског Закона о гробљима сматрам апсолутно нехуманим, нецивилизацијским и варварским.
Извор:
БАНИЈА