„ВАСКРСЕЊЕ“, протосинђел Јован Милојевић – духовно вече у Новом Саду
Дана 17. маја 2015. године у просторијама Еколошког покрета Новог Сада, у организацији МО СНО СРБИ НА ОКУП! за северну Србију, одржано је у Новом Саду духовно вече на тему „Васкрсење“. Гост вечери је био протосинђел Јован Милојевић, настојатељ катакомбног манастира Светог Архангела Михаила, код Ниша, Епархије Рашко-Призренске и Косовско-Метохијске у прогонству.
Предавање је започето молитвом. Затим се присутним мирјанима, отварајући ово духовно вече, обратио Милорад Цвејић, председник Месног одбора СНО СРБИ НА ОКУП! за северну Србију, представљајући присутнима присутног архимандрита Максима Новаковића и госта, протосинђела Јована Милојевића.
Затим је протосинђел Јован одржао душекорисно предавање на тему „Васкрсење“.
Погледајте и послушајте аудио-видео снимак овог предавања:
Смиреној души Бог открива своје тајне. – Старац Силуан
Прву религију на свету створили су Ева, Адам
и њихов саветник сатана. Tа религија каже:
„Ако поједете плод непослушности постаћете једнаки Богу.“
Тако је човек, уместо да буде у љубави са Богом, постао Његов
конкурент, и тиме губитник у најави. Бог је човека позвао за своју
трпезу, а човек је почео да краде тањире и сланике са те трпезе.
То је била прва револуција, револуција луде. Човек је постао
луда, јер како назвати другачије онога који се против бодила
праћа? Дешава се у историји ратовања да се ради храбрости у
борби војници једне војске надрогирају. Тада та војска крене
неустрашиво против свога противника који је чека добро
припремљен. Пошто су војници лудо храбри и дрогирани,
постају лак плен за присебног противника. Човек, је у борби
против Бога имао самоубилачко оружје, грех, и савезника ђавола.
Уз то оружје створио је своју религију, зачарани круг, у коме је
на изглед све на своме месту. Уствари, то је кула од карата коју
ће ветар Истине растурити у парампарчад. Ветар истине, Нови
Устаник, Нови Револуционар је рођен. Није рођен, уз трубе и
фанфаре и на царском двору. Рођен је у скромној пећини у
Витлејему. Човек је стварао своје религијске системе. Прву науку
да се преко непослушности постаје бог, човек је разрађивао у разним
религијским системима, тражећи заобилазне путеве послушности
Богу. Нови Револуционар није дошао да се уклопи у неки од тих
система, Он је дошао да их уништи, да их распарча, дошао је да
сруши беспоредак. Он је направио „велики прасак“ после чега
ништа више неће бити исто. Нови револуционар је дошао да сруши
поредак непослушности и човека ослободи за Царство Небеско где
драговољна послушност влада. Дошао је да исцепа паукову мрежу у
којој се човек заплео, у којој се орао заплео и постао кокошка.
Господ Христос је разбуцао каноне и правила оновремених свештеника
и првосвештеника који су се само формалистички држали Старог
Завета. Њега су исти свештеници судили за канонски преступ.
Његов канонски преступ био је тај што се није покорио мртвом слову
закона, већ је као принцип Вере православне увео веру у васкрсење,
веру у живот. Он је срушио вратнице адове и „ад се угорча“.
Он наређује да раслабљени човек који је Божијим чудом био исцељен
понесе у суботу свој одар, да прослави Бога због великог чуда,
а књижевници, тадашње бирократе налазе да је то противно закону
о поштовању суботе, буне се, комарца цеде а камилу прождиру.
Они су нашли Христу канонски преступ и траже да Исус канонски
одговара. Живот због кога је све, да одговара закону који је због живота
писан, а не обрнуто. Господ Христос је дошао да испуни дух
богооткровења у Старом Завету, а не форме. Ново вино захтева
мехове нове.
„Не гледајте на лице, Јудеји, но праведан суд судите.“ пева се у
црквеним песмама. Формализам је поништен васкрсењем.
Васкрсење је мера свих ствари. Не решавајте спорна питања ван
контекста, а контекст је тај да је Христос васкрсао и васкрсење
треба имплементирати, тј. спровести у животу људи.
Каже свети отац Јустин за римокатолике: „Еванђеље је
замењено ватиканским зборником канонског права, еванђелска етика
и методика љубави замењена је казуистиком, језуистиком и „светом“
инквизицијом.
“ Тако је у Ватикану, али зар није слично постало данас у Србији?
Екипа екуменистичких адвоката се окупила да казуистиком,
језуистиком и „светом“ инквизицијом ограничи Цркву, да јој обуче
лудачку кошуљу, јер, по њима, Еванђеље даје превише слободе
народу, даје живот кога треба умртвити.
Слобода је, по лукавим религијским вођама екуменизма,
само за њих предодређена, за те вође и то, слобода да
кривотворе. Народ је, по њима, за то створен, да буде материјал
који ће се уклопити у екуменистичке религијске шеме. Али, обојено
јајце пуца, као што пуца и сваки формализам и ми кличемо:
„Христос воскресе!“ јер се Васкрсли не да свезати.
Хришћани, који имају крстоваскрсно наслеђе
од отаца, који живе духом Цркве, не могу се свезати
бирократском полицијом, макар на чело те полиције стајали и
бирократски генији, наоружани демонским софизмима.
Када нека јерес, нека релативизација истине,
нека аморалност убија дух људски, када убија Христа у човеку,
треба применити каноне и правила Светих Сабора Православне Цркве,
који су за то и створени да би спречили гангрену, а не да би спречили живот.
Секташи селективно тумаче Свето Писмо, сецирају га, селективно користе
каноне да би створили човекодемонску конструкцију, а конструкција пада
када је Истина изобличи. Христос је највећи револуционар. Он је уништио
прву револуцију старога Адама и уништио сваки формализам.
Зар нисмо и у политичком и верском погледу, данас, под окупацијом
формалиста?
Политички формалисти нам сервирају „нешто“ што називају демократијом,
„владавином народа“, и по дефиницији би требало да та демократија буде
израз народне воље. Али, под том формом, де факто, под демократијом,
спроводи се воља неких олигараха. Под видом „црквеног јединства“,
које је, заиста, света категорија, данас се спроводи диктатура екумениста
у самој Београдској патријаршији, и измена Свете Вере до
непрепознатљивости. Но, вратимо се васкрсењу. Да би се срушило
човекодемонско царство, морало се кренути са једним атентатом.
Метак Гаврила Принципа је за четири године срушио једно царство,
и Христово распеће је за три дана срушило царство смрти, греха и ђавола.
Када је смрт распела на крст сам Живот, Живот је убио смрт.
Пошто је Богочовек Христос по самој природи свога Божанства васкрсење
и живот, Он није могао не васкрснути своје мртво тело, које је самом
смрћу својом разорило смрт. Tиме је васкрсење постало наслеђе читавог
рода људског. „Превари се варалица“ каже се у црквеним песмама о
онима који су Христа распели.
РЕАЛНОСТ
„Реалност“ то је реч којом поклоници смрти покушавају да упецају
поклонике живота. „Реалност, стање на терену, је такво да је Косово
независно“, често кажу хистерични реалисти. „Реалност је таква да
мораш да постанеш члан владајуће странке, владајуће религије,
послушан владајућој олигархији, грешан колико и они, да постанеш
загњурен у владајућу стихију, спреман да издаш онолико колико ти
је потребно за живот. То су принципи антихришћанског света који
се само по имену држи Христа. Нови издајници Србије воде такозвану
реалполитику. У преводу то значи: „Ми смо робови зачараног круга,
и нађимо своје место у том кругу смрти. Не таласајмо. Реч „реалност“ је само окречена и улепшана реч „обмана“,
и приказана у лепшем виду људском палом роду. А, Христос је управо
дошао да сруши царство смрти, да сруши тзв. реалност кратковидих.
Ово царство смрти које је исконструисао човек уз помоћ греха и ђавола.
„Џаба сте кречили“, поручује Господ Христос конструкторима смрти у
овом нашем кратком животу. Шта то значи, бити поклоник
реалполитике? Значи бити кратковид. То значи безнадежно закукати
над дубоким понором испред нас, иако је потребно само погледати у
даљину и видети да мостић преко понора постоји. Грех није јачи од
врлине. Апостоли нису пошли да проповедају нови религијски систем.
Они су после васкрсења пошли да проповедају васкрслог Христа.
Нису имали у својим торбама замршене или популистичке књиге и
литературу којом би збунили просте и учене људе, они су дошли да
проповедају једину истиниту Реалност. Њима се Христос јавио,
Бог им се јавио, опипали су његове ране, видели Га реалног,
васкрслог, Бога и човека. Они су пошли у свет да кажу људима:
„Не будите слепци, верујте у чудотворну реалност. Не верујте у
обману. Верујте у реалност васкрсења и живите ту реалност,
добро нам је тамо бити!“
„Дођи и види,“ то је принцип проповедања Јеванђеља.
Хвала Богу да нашу генерацију сам живот учи шта је и ко је то
Црква. Јер сам Господ Христос је глава Цркве. Васкрсли Христос
продужен на земљи и у вечности кроз све векове, то је Црква
која нема мане, ни боре. Васкрсли људи из греха у врлину,
они на којима је благодат Духа Светога,они су проповедници
Јеванђеља. Христос је васкрсао. И апостоли су васкрсли Његовим
васкрсењем. Колико је хришћана, попут Христа, било распето на
крстовима, на точковима, на коцима, у Јасеновцу, у Зеници…
Како су победили смрт?
Победили су победитељем смрти – Христом. Распети на муке,
они на муке гледају спокојно и траже још рана, још болова,
јер све је недовољно у односу на рану коју је победитељ смрти
Христос, ради нас поднео. Свесни су да смрт није крај, већ премин,
пролаз из трулежног живота у живот вечни.
Хришћанска војско, ви сте победници, само ако останете доследни.
Од наше војничке лозинке дрхте све адске силе, а наша лозинка гласи
„Христос васкрсе!“. Одговара се, да, „Ваистину васкрсе!“
Христос је све путеве пропутио у нашој борби. Он говори као древне
војводе српске приликом жестоких бојева: „За мном, браћо!“
Није потребно измишљати нове путеве.
Довољно је ићи за Њим у мери наших снага.
„Смиреној души Бог открива своје тајне“, каже свети старац Силуан.
Истина није теорема, није идеологија, није наука. Истина је сама
личност Христова. Он, дакле, је Истина, а за њим се иде,
не теоретски, не књишки, него практично, у овоме свету.
Како да идемо за Њим ако се
Он вазнео на небо, да ли само у срцу, теоретски да Га обожавамо?
Не, хришћанска господо, не само у срцу већ практично, на делу,
са Црквом Његовом. Њега поново шамарају, кренимо за њим;
опет Га распињу, понесимо Му крст као Симон Киринејац.
Не може се називати хришћанином онај који ћутке пролази поред
поругане Вере, угрожене правде, исцепане ризе Христове и своју
неделатност оправдава речима да је преча молитва од дела,
лажући своју савест, као свети апостол Петар слушкињу у време петлова. „Ја, ране Господа мога Исуса Христа на телу своме носим“, говори
свети апостол Павле. Пратећи васкрсле људе, Његове апостоле
данашњице, ми пратимо Христа. „Ко вас слуша, Мене слуша“ и
„Ко се вас одриче, Мене се одриче“, рекао је Христос својим ученицима.
Народ и данас проклиње оне који су се одрекли св. Кнеза Лазара, као да
су се одрекли Христа, иако се многи историчари труде да их рехабилитују.
Јерес екуменизма поставила је човека – хришћанина у једну нову позицију.
Истина је угрожена. Где да је нађе и где да је се држи?
Наша веза са Христом је угрожена. Отимају нам Христа и потурају нам
административну потчињеност духу овога света.
Многи су почели да умују у Србији, као и Пилат, са питањем
„Шта је истина?“ Неки су рекли: „Владика Артемије је у праву,
али би борба требало другачије да се води.“ Један је смишљао
један начин, други другачији. Помислили су да је прогон отворио
пандорину кутију личног расуђивања. Неки су помислили да
Истина треба да се сецира и на протестански начин тражи и доказује.
Одбацивањем духовне хијерархије и давањем превише значаја својој
усијаној глави, постали су духовни расколници, одсецајући себе од
организма Цркве или постављајући се на погрешно место.
Борба за веру не укида хијерархију.
Господ је рекао: „Ко вас слуша, Мене слуша,“ а не:
„Мене слушајте онако како свако од вас мисли даје најбоље.“
Они који би били успешни десетари, зажелели су да буду генерали,
и испали смешни Дон Кихоти који се боре са ветрењачама. Од лоше постављеног питања следио је и лош одговор.
Не пита се „Шта је Истина?“, већ „Ко је Истина?“.
Васкрслог Христа прате васкрсли духом људи, те је издаја Христових
следбеника окарактерисана у учењу Светих Отаца и чувеној књизи
Јермином „Пастиру“, као најтежи грех. „Ко вас слуша, Мене слуша“,
та заповест Христова нам наређује да будемо следбеници следбеника Христових, а не судије њихове. Како нас Господ уверава које су
Његове истините слуге? Управо васкрсењем. Јер, ако душа
васкрсава пратећи ученика Христовог, онда смо на правом путу. Колико смо пута чули од смушених философа овога света: „Нисте ви,
православни хришћани, једино у праву.“ Философи овог палог света кажу: „Истина је свуда помало.“ Кажу: „Треба религије да се међусобно
обогаћују.“ То би било тачно, уколико би се Христос расцепкао у
фрагменте и тим фрагментима осолио сваку паганску религију свога
времена. Али, васкрсли Христос се није расцепкао, већ се у пуноћи
својој јављао светом апостолу Павлу, св. цару Константину,
св. Кирилу и Методију, св. Сави Српском, св. Николају Жичком,
светом оцу Јустину. Свако дело Цркве и Светих Отаца
надахнуто је Духом Светим. И јављао се и јавља се Господ Христос
благословом свим православним хришћанима, кроз Свету Литургију,
Свете Тајне, кроз Богојављење, Преображење и у данима Часног Поста, Педесетнице… Господ Христос је храбрио Свете Оце да чувају у пуноћи
Свету Веру. Не би они то могли сами. Јавља се и нама у ово време
комформизма, кад људи газе идеју правде и истине да би угодили
свету и својим страстима. Својим васкрсењем надахњивао је Свете Оце,
али борба Светих Отаца била би безначајна, да народ није кренуо за
њима, да их народ није прихватио као вождове и да није сам народ
васкрсао бранећи принципе истине у војсци апостола свога времена.
„Не можете само ви,Артемијеви, бити у праву“, говоре философи и
релативисти овога света. И ови тужни и збуњени ученици свога разума
намећу себе, тужне губитнике, за вође победиоцима! „Ко хоће Његову
вољу творити, разумеће је ли ова наука од Бога или ја сам од себе
говорим,“ говорио је Христос (По Јеванђељу од Јована). И то може рећи
сваки човек проповедник, апостол Истине. Ми васкрсавамо у заједници
са светитељима нашим, са прецима који су веровали у Истину Васкрсења.
Али, данас, ми васкрсавамо са предводницима нашим који нас воде у
животу по Христу и са браћом нашом у борби за науку Јеванђеља.
„…Устани ти који спаваш и васкрсни из мртвих, и обасјаће те Христос,“ каже свети апостол Павле у Посланици Ефесцима.
Без васкрсења Богочовека, по светом оцу Јустину, не би се могло
објаснити ни апостолство Апостола, ни мучеништво Мученика, ни
исповедништво Исповедника, ни светитељство Светитеља, ни
подвижништво Подвижника, ни чудотворство Чудотвораца, ни вера
верујућих, ни љубав љубећих, ни нада надајућих се, ни пост
испосника, ни молитва молитвеника, ни кротост кротких,
ни жалостивост жалостивих, нити икоји хришћански подвиг уопште.
Васкрсење Христово је свеживотна сила којом људи, у својем личном
животу васкрсавају душе своје за живот у Христу. Свети владика
Николај каже да мали број људи од срца може узвикнути
„Христос воскресе!“. То не могу ни римокатолици, ни протестанти,
ни незнабошци. Једино, по њему, могу православни, и опет не сви
православни, већ, „само они између нас, који држе сву веру
Светих Отаца и који се труде да следују примеру живота
светитеља Божијих.“ Дакле, по светом Николају Жичком и Охридском, чување догмата Св. Вере, тј. борба за чистоту Вере и пажња да нам се
нека јерес не прикраде је ултимативно потребна да би и ми били
саучесници васкрсења. То је први услов. Други услов је труд да се
следује живота светитеља. Морал, тј. испуњавање заповести
Божијих беспрекорно, како су их светитељи поштовали и испуњавали,
неопходан је услов, и друга половина нашег пута ка спасењу душе.
Растеретити савест, то је пут ка спасењу. Не „заваравати савест“
како уче комформисти, већ растеретити савест. Свети Николај каже:
„Што помраченија и обремењенија савест гресима, то вера тања и
радост мања…Отворимо капке покајања, и пустимо светлост вере
и топлоту духовне радости небеске у душе наше.“ „Сви ће људи
васкрснути у Дан Онај, када ангели Божији затрубе и објаве славни
долазак Судије праведнога, али ће светитељи и праведници
васкрснути на живот вечни, а неправедници на срамоту и прекор вечни.“
На крају, драга браћо и сестре, сапутници ка вечном животу,
будимо опрезни да тај свој будући живот не запрљамо и оскрнавимо
данас, знајући да је васкрсење мера вију ствари.
Будимо трезвени и будимо Христови.
Васкрсење је победа Истине.
Не бавимо се лажју.
Васкрсење је победа правде,
не гладимо неправду, не идимо уз длаку неправди.
Васкрсење је сусрет свих са свима.
Чувајмо своју савест. Брату помозимо и не одмажимо.
Један другог поштујмо, не само на речима, већ и у мислима.
Васкрсење је сусрет са прецима.
Не издајмо вечне идеале за које су и они живели.
Опште васкрсење је сусрет и са наследницима, са потомцима.
Оставимо им најдрагоценије богатство – частан живот и труд
да се Вера Христова одржи, да се дух и морал Еванђеља зацари.
Васкрсење је сусрет са Васкрслим Христом.
Нека нам Он буде учитељ и чувар у свему, наша нада и наша снага.
Не упрежимо се у тежак јарам наше својеглавости, ћудљивости
већ понесимо лак јарам и крст који нам Господ додели на спасење
наше, у љубави према Њему и према браћи, по којој ће свет
познати да смо Христови ученици.
Христос воскресе!
Ваистину воскрес
Након предавања сви присутни мирјани су имали прилику да оцима Максиму и Јовану поставе питања у вези са темом духовне вечери, на која су и добили одговоре.
Погледајте и послушајте аудио-видео снимке одговора на постављена питања:
Оцу Јовану и парохији у Нишу, као и свим нашимверницима, архимандрит Максим је, на крају ове духовне вечери, пожелео мир, пре свега, због свих дешавања која су тамо наступила.Апелује на све нас да се молимо Богу да их Господ укрепи, да, пре свега, спречисва та искушења, а ако и дође до неких искушења да их Господ у свему томеукрепи и сачува.
Духовно вече завршено је молитвом.
Како радили, тако нам Бог дао!